Pastasallad och lax!


Jag vann idag! Det blev pastasallad och lax, trots lite motvilja hos barnen.
Fick "hota" barnen lite...lax och fredagsgodis eller taco...ni bestämmer...och de små kycklingarna valde ju givetvis godis...hihihi...fyyy så elak jag är ;)
Otroligt gott!!

Jag tänkte vara lite generös och dela med mig av en supergod pastasallad med ugnsbakadlax...
(4 pers)
Lägg en portionsbit lax på en bit folie (en lax i ett foliepaket = fyra foliepaket) och pressa lite citron över laxen. Salta med flingsalt och citronpeppar. Ställ in mitt i ugnen på på galler i 175 grader i 20 min.
Koka pastan ( 400 g penne) enligt anvisningen på paketet. Skölj pastan i kallt vatten och låt den rinna av. Förväll 1 ask sockerärtor och knippe grön sparris i ca 3 min i lättsaltat vatten. Skölj i kallt vatten och låt rinna av. Hacka en knippe dill och en "kruka" basilika. Skiva en röd och en gul lök fint. Dela en ask minitomater på mitten. Lägg tillbaka pastan i grytan, ringla över lite olivolja och blanda i dill och basilikan. Lägg en påse blandsallad i en skål eller avlång form. Häll i pastan. Lägg i tomaterna, löken, sparris och sockerärter. Hyvla ca 2 dl parmesanost och lägg i salladen. Smaksätt med saften av en citron och salt och peppar, blanda runt. Ta ut de färdiga laxbitarna och lägg dom lite ljumna över salladen. Häll saften som finns i foliepaketen över laxbitarna. Klart! Gott!
Pastasallad med ugnsbakad lax serverade jag med en bit bröd och alkoholfri cider :)

Japp, nu har ni fått ett kanongott recept på pasta och lax. Hoppas ni testar och gillar det. Barnen gjorde faktiskt det...gillade laxen och pastan...jajamensan...eller nja, mindre gott kanske dom sa. Men det är ju nästan samma sak som att gilla ;)
Edward och William gick till skolan själva idag också! Duktiga "stora" grabbar jag har!

Edward har följt med sin kompis Gustav på fotboll. HFK-herrar har seriepremiär på hemmaplan. Heja HFK!
Och tack Anna (Gustavs mamma) som tar med sig min lille grabb och till och med erbjöd sig att ta med sig min lille Wille. Och Wille hade nog gärna följt med han också, men Wille hade sin kompisen Isak här och dom körde egen fotboll på baksidan.
Och imorgon har IFK-Kalmar seriepremiär, även dom på hemmaplan. Heja IFK-Kalmar! Heja Pernilla!
Nu ska familjen snart ta lite fredagsmys med en massa godis som jag lovat! Och givetvis tittar vi på "Så ska det låta" och sjunger med för fulla halsar!
Tjinge-linge-ling...godis är gott...fotboll är härligt!

Kommentarer
Postat av: cecce

Mmm...det där både lät och såg väldigt gott ut!!!

Vi mammor måste också få bestämma ibland!:-)



Min yngste son har tjatat och tjatat. Han vill börja spela fotboll!!! Så nu får handbollen konkurrens och jag blir liksom du en fotbollsmamma!!



Kram kram

2010-04-16 @ 22:13:54
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du är inte gammal,om din äldsta ska ta studenten nu...så kan du vara typ...hm..max 42? oh om jag nu dessutom sa för mycket ahha,du ser iaf inte gammal ut.



Nä jag kan juh inte spå i sumpen,jag gör som du haha,fast en gång så var d ganska roligt men jag tror nästan jag ska blogga om det så får du läsa där haha.



Iphone har jag funderat på,men jag låtsas fortfarande vara ung o har kontantkort med comviq kompis haha. Vill ej ha abonemang,sen känner jag att iphone fortfarande har lite som jag saknar,visserligen ska den nya som kommer t sommaren va fullständig som jag förstår det men jag vet ej. Tycker du kameran e bra i den? Annars har jag funderat på nån Android mobil,systemet e ju som iphones men inte lika bundet till apple som iphone är.

2010-04-17 @ 11:38:25
Postat av: two olsson sisters

SV: haha, men tacks å mycket^^ vad gullig du är. Ja, jag gillar också klackar. Dock är det dock lite tråkigt att jag blir så lång! Jag är 180, så när jag har klackar blir jag 1,90 eller mer! Så man känner sig som en jätte, haha.



Städa vinden! ja det skulle kanske behövas här också, haha. Är du en sån som sparar på allt, som vi är?!:P Hmm... det blir nog en spa-kväll för mig tror jag, ansiktsmask, fotbad, hårinpackning och lite grejer. Nice, nice!^^//Emma.

2010-04-17 @ 12:52:24
URL: http://twoolssonsisters.blogg.se/
Postat av: dragi

fattar ej varför inte mitt nick inte blir kvar varje gång jag komenterar i din blogg,glömmer alltid fylla i på nytt haha. Iaf så ber jag om ursäkt att jag gav dig högre ålder hehe,räknade med att du kanske var typ 20-21 när du fick första barnet ehhe men du ser iaf ung ut,det e huvudsaken ahha. Nu har jag bloggat om sumpen hehe.



vad gäller iphone ska jag fortsätta undersöka det ehhe,jag vill ju ha en mobil som e ganska fashion ehhe.

2010-04-17 @ 16:20:17
URL: http://dragi.blogg.se/
Postat av: karolina

åh nu blir jag ju hungrig haha :p

2010-04-18 @ 16:36:56
URL: http://karolinagaspar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0